maandag 22 maart 2010

Faalangst vervolg

Vroeger vond men dat de ouders 'schuld' hadden aan de faalangst van het kind. Tegenwoordig weten we dat dit niet zo is. Ik wil hier niet mee zeggen dat ouders helemaal geen rol spelen. Ze doen dit waarschijnlijk op een onbedoelde manier. Bijvoorbeeld een belofte of een afspraak die niet nagekomen kan worden.

Faalangst kan aangeboren zijn. Iemand heeft dan bepaalde genen ervoor. Een kind kan ook faalangst krijgen door middel van een nare gebeurtenis. Ook als je omgeving behoorlijk prestatiegericht is, kan een kind faalangst ontwikkelen. In deze omgeving gebeurd het ook redelijk vaak dat er alleen aandacht wordt gegeven aan een prestatie die is gelukt. Niet aan een prestatie de veel moeite heeft gekost maar uiteindelijk toch is mislukt. Merkwaardig genoeg worden er in deze omgeving ook weinig complimentjes gegeven aan gelukte prestaties.

3 opmerkingen:

  1. Voor de eerste alinea heb ik 'de aandacht trekken met behulp van de geschiedenis'als benaderingswijze gebruikt.

    Voor de tweede alinea heb ik 'de aandacht trekken met behulp van de actualiteit' als benaderingswijze gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat de eerste alinea eerder een persoonlijke uiting is aangezien je vermeld; 'Ik wil hier niet...'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. very good blog, congratulations
    regard from Reus Catalonia
    thank you

    BeantwoordenVerwijderen