maandag 22 maart 2010

Faalangst

Over een paar weken weer toetsweek. Je begint al langzaam te zweten. Wat moet ik leren, wanneer heb ik welke toets. Hoe moeilijk en hoeveel stof is het. Je weet het niet meer. Je hebt in totaal 9 vakken. De een makkelijker dan de ander. Maar je hebt besloten te beginnen met wiskunde. Staafdiagrammen, cirkeldiagrammen, histogrammen. Je weet het allemaal perfect. Geen problemen met de stof. Je komt op school, het is de dag van de toets. Je begint vol goede moed. Maar dan op dat moment beginnen de letters en de cijfers allemaal te draaien. De stof die je zo goed begreep ziet er nu uit als Chinees. Je hebt last van een black out. Je kan het niet meer.

Je hebt faalangst. Je bereid de stof van te voren goed voor. Maar je begint al te twijfelen. Het gaat vast niet lukken. Ik haal waarschijnlijk toch wel een onvoldoende. Nu gaat het goed maar als ik eenmaal met de toets bezig ben krijg ik toch een black out. Vanwege je faalangst presteer je meestal onder je niveau. De dagen voordat je de toets krijgt zijn meestal niet prettig. Want de toets is op dat moment het enige wat door je hoofd spookt.

2 opmerkingen:

  1. Voor de eerste alinea heb ik 'de aandacht trekken met behulp van een voorbeeld' als benaderingswijze gebruikt.

    Voor de tweede alinea heb ik 'De aandacht trekken met behulp van het belang voor de lezer'als benaderingswijze gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie intro, alleen is het verhaal niet erg pakkend.

    BeantwoordenVerwijderen